Friday, Sep. 22, 2017

Jak Cię widzą tak o Tobie piszą czyli buzz marketing na gorąco – raport specjalny

Napisane przez:

|

28 września 2012

|

Opublikowane w:

Jak Cię widzą tak o Tobie piszą czyli buzz marketing na gorąco – raport specjalny

Jeśli prześledzimy historię ekonomii, okazuje się, że możemy ją podzielić na wiele poszczególnych epok, począwszy od wynalezienia pieniędzy przez Fenicjan, po okres dominacji ciężkiego przemysłu, industrializm itp. Podczas każdego z tych okresów na biznes miały wpływ charakterystyczne dla danego momentu zewnętrzne aspekty, a wartości produktów i usług były często przewartościowane lub niedorzeczne. Dla przykładu, za woreczek kardamonu importowanego z Indii można było kupić całą kamienicę w Londynie. Co ciekawe w obecnych czasach często o największej wartości nie stanowią maszyny czy technologia, a jedynie informacja lub spekulacja. Jeden odpowiedni ruch na Wall Street może przynieść fortunę większą, niż budowane przez lata przedsiębiorstwo. Z drugiej strony to samo miejsce potrafi postawić gospodarkę wielu krajów całego świata na ostrzu noża. Jesteśmy świadkami „ery informacji” – ulotnej i niewidzialnej, której nie możemy chwycić rękoma ani jej dotknąć, a mimo to stanowi ogromną siłę. Teraz przenieśmy ten fakt do mniejszej skali i przeanalizujmy go w perspektywie konkretnej branży – marketingu wielopoziomowego.

Ciemna strona internetu

Ile razy podczas rozmowy rekrutacyjnej słyszałem w odpowiedzi „jeszcze tylko poczytam o tym w internecie”. Internet – nieograniczone źródło informacji, w którym znajdziemy wszystko o wszystkim. Praktycznie każdy tam jest, wystarczy wpisać imię i nazwisko, aby zobaczyć zdjęcie i wiele często poufnych informacji. Natychmiast pojawiają się linki do stron takich jak Facebook, Nasza-Klasa, Goldenline, portali społecznościowych oraz stron organizacji i firm. Możemy na nich dowiedzieć się wielu rzeczy, w większości prawdziwych. Gorzej jeśli trafimy na te nieprawdziwe tworzone np przez firmy konkurencyjne. Istnieją bowiem firmy oraz specjaliści zajmujący się kreowaniem pozytywnego, bądź negatywnego wizerunku, w zależności od zlecenia. Wówczas mamy do czynienia z czarnym PR`em, którego za zadaniem jest przedstawić daną firmę lub usługę w negatywnym świetle. Najczęściej odbywa się to przez wstawianie komentarzy i opinii przez wirtualnych użytkowników, którzy w rzeczywistości nigdy nie mieli styczności z produktem, a jedynie opisują go w czarnych kolorach. Tak powstał kolejny dział marketingu internetowego o nazwie buzz marketing. Jest to obecnie bardzo powszechny rodzaj marketingu, który stosowany jest w większości branż, szczególnie tych, gdzie na decyzję o zakupie czy usłudze wpływają opinie innych ludzi. Osobiście również zajmuję się marketingiem i przyjmuję tego typu zlecenia, ponieważ ta forma działania potrafi wpłynąć na wyniki finansowe firmy. Z etycznych pobudek przyjmuję jedynie te, które związane są z budowaniem pozytywnego wizerunku i są zgodne ze stanem faktycznym.

Analiza rynku i problemu

Częstym problemem, który dotyczy wszystkich pracodawców, również z poza branży MLM jest pojawianie się nieprzychylnych informacji publikowanych na różnego rodzaju forach i stronach opiniotwórczych. Problem stał się na tyle powszechny, że postanowiłem sprawdzić reakcję ludzi na forach dotyczących branży MLM, dlatego przeprowadziłem badanie, którego przebieg oraz wyniki opisuję w tym artykule. Wyniki odzwierciedlają reakcję ludzi na posty pojawiające się na kilku portalach. W celu anonimowości nie mogę zacytować konkretnych wpisów, a jedynie zaprezentuję ogólne informacje dotyczące wyników.

 

Rodzaj forum

Rodzaj pytania

Ilość odpowiedzi na dany wątek

Najczęstsze wypowiedzi

Nastawienie

Związane z poszukiwaniem pracy

Podałem się za osobę, która otrzymała propozycję pracy w branży MLM. Przedstawiłem się jako osoba bez większego doświadczenia i opinii. Prośba o poradę co inni użytkownicy myślą o tej formie pracy?

17

– daj sobie spokój, na tym się nie da zarobić

– lepiej znajdź normalną pracę

– mnie też na to namawiano, ale nie dałem się wrobić

– mój znajomy się tym zajmuje, ale nie jest zadowolony, coś tam zarabia, ale nie tyle ile oczekiwał

Negatywne ze strony reszty użytkowników forum. Jawna krytyka, bezkarność w używanym słownictwie. Głównie wypowiedzi ludzi nie mający żadnego doświadczenia z zagadnieniem. Brak logicznych argumentów.

Związane bezpośrednio z MLM

Jak wyżej.

24

– dobry pomysł, powinieneś podejść do tej propozycji poważnie

– ta praca wymaga cierpliwości i konsekwencji, więc w międzyczasie możesz zajmować się też normalną pracą

– wybierz odpowiednią firmę z którą chcesz współpracować, sprawdź jakie są tendencje na rynku, np obecnie króluje branża wellness, prześlę Ci moją ofertę

– seria rad dla początkującej osoby

Pozytywne, wspierające, budujące relacje. Użytkownicy  uczulali co do wyboru firmy. Propozycja spotkania i poznania innych ofert.

Związane bezpośrednio z MLM

Poprosiłem o radę, z którą firmą powinienem współpracować. Wymieniłem kilka nazw firm konkurencyjnych posiadających podobne oferty.

19

– powinieneś wybrać firmę x, ja współpracuję z nią od dawna i jestem zadowolona

– sprawdź, która daje większą prowizję i w której będzie Ci łatwiej i lepiej

– nie ważne w jakiej firmie, ważne kto Cie wprowadzi i nauczy pracować, w razie czego zawsze możemy popracować razem, mogę Cię wprowadzić do wszystkiego gdybyś chciał pracować ze mną

Pozytywne pod kątem wyboru MLM. Mieszane z perspektywy branży, która nie jest obecnie na topie. Z kolei inni użytkownicy podali, że jest to produkt, dzięki któremu najwięcej się zarabia.

Reakcja na powyższe wpisy okazała się bardzo różnorodna w zależności od rodzaju forum, a przede wszystkim od zakresu tematycznego. Już na pierwszy rzut oka widać, że świadomość korzyści pracy w branży MLM jest bardzo niska poza zainteresowanymi, którzy zajmują się nią profesjonalnie. Jest to pewnego rodzaju anomalia, wywołana brakiem spopularyzowania tej formy działalności. Dlaczego? Ponieważ każdy wie, jak mniej więcej wygląda praca adwokata, lekarza czy kierowcy. Mniej więcej domyślamy się jakie są wady i zalety danego zawodu, a także jakie obowiązki wykonują pracownicy na powyższych stanowiskach. Jeśli chodzi o marketing wielopoziomowy większość osób nie zdaje sobie sprawy z charakterystyki pracy w tej branży oraz nie zna faktów związanych z wadami i zaletami, a jedynie opiera swoją opinię na sugestiach i domysłach. Efektem braku wiedzy oraz kilku negatywnych bodźców zewnętrznych jest zauważalny w internecie brak tolerancji, dobrego smaku oraz bezkarność wypowiedzi. To sprowadza się do czarnego PR`u całej branży, na który trafiają potencjalni kandydaci rozpoczynający współpracę w MLM.

Odpowiedzią na ten problem jest buzz marketing, z którego korzysta wiele firm z branży MLM. Okazuje się to bardzo korzystne, ponieważ większość osób rozważając współpracę, tak na prawdę nie podejmuje decyzji analizując fakty własnoręcznie. Duża część społeczeństwa opiera swoją decyzję na bazie rozważań i sugestii innych. Stąd tak duża popularność forum internetowych oraz stron gdzie możemy zasięgnąć opinii innych ludzi. Prawidłowo przeprowadzona kampania buzz marketingu przedstawia firmę w taki sposób, aby potencjalny kandydat do współpracy otrzymuje rzetelne informacje i fakty, a przede wszystkim nie był narażony na bezmyślną krytykę. Relacja kosztów do zysków sprawia, że kampania stanowi dobrą inwestycję, tym bardziej, że zwraca się wielokrotnie w momencie pojawienia się nowych partnerów. Każda kampania przygotowana jest indywidualnie względem wytyczonych celów, a więc można powiedzieć, że jest szyta na miarę. Polecam tę formę budowania relacji i wizerunku, dlatego w razie jakichkolwiek pytań pozostaję do dyspozycji i służę pomocą.

Artykuł ukazał się na portalu www.rankingmlm.com.

Related News

Picodi zbadało, jak kupują w sieci mieszkańcy dziesięciu największych polskich miast
Katarzyna Ramus: z Wirtualnej Polski do AdNext
Czy samorządy potrzebują skutecznych kampanii i strategii? W Rzeszowie odbędzie się VII Kongres Innowacyjnego Marketingu w Samorządach

About Author

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *