Friday, Sep. 22, 2017

Czym jest marketing i gdzie przynosi największe efekty?

Napisane przez:

|

3 sierpnia 2012

|

Opublikowane w:

Czym jest marketing i gdzie przynosi największe efekty?

Istnieje mnóstwo definicji marketingu. Zaryzykuję stwierdzeniem, że jest ich tak wiele jak publikacji na ten temat. Niektóre są podobne i pokrywają się ze sobą, inne są tak wymyślne, że aż trudne do zrozumienia. Ja mam swoją, bardzo prostą i prawdziwą: Marketing to każde działanie prowadzące do wzrostu rentowności działalności. Definicja ta jest bardzo ogólna, ale właśnie dlatego, że w marketingu nie ma rzeczy niemożliwych, a ogranicza je jedynie ludzka wyobraźnia. Moim zdaniem wielki świecący baner reklamowy na księżycu jest tylko i wyłącznie kwestią czasu.

 Marketing w gruncie rzeczy możemy rozbić na typowe działania sprzedażowe, jak i kreację marki. Nie mniej jednak skupia się na trzech najważniejszych aspektach jak:

– pozyskiwanie nowych klientów

– zwiększanie dystrybucji wśród obecnych klientów

– zwiększanie częstotliwości sprzedaży wśród obecnych klientów

Wszelkie działania marketingowe powinny być dobrze zaplanowane. Nie może zabraknąć odpowiedniej analizy rynku i konkurencji, a także potrzeb klientów. Marketing powinien być przemyślany, mieć określony harmonogram, a przede wszystkim cel. Jednym z podstawowych celów każdego projektu czy  kampanii jest generowanie sprzedaży. O tym jak ważny jest każdy z kolejnych etapów marketingu, pokazuje poniższy przykład wyboru grupy docelowe, który wykonuje się praktycznie na samym początku planowania kampanii.

Często zdarza się, że marketingowcy skupiają się na pozyskiwaniu nowych klientów, co jest kosztowne, a nierzadko inwestycja przekracza zysk, a nawet się nie zwraca. Dzieje się tak, ponieważ pozyskanie nowych klientów jest procesem skomplikowanym i wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. Sytuacja ta jest nagminna w przedsiębiorstwach średniej wielkości, gdzie z reguły dział marketingu nie jest wyspecjalizowany.

Zupełnie odmienny efekt możemy uzyskać, jeśli zadbamy o to, aby obecni klienci kupowali więcej i częściej. Dotarcie do klienta oraz inwestycja jaką jest marketing jest wówczas dużo niższa, a cała kampania marketingowa bardziej opłacalna. To dlatego, że stałym klientom łatwiej się sprzedaje. Kiedy wysyłasz ofertę do potencjalnych klientów odzew na poziomie 1% można nazwać sukcesem. Kiedy jednak wyślesz ofertę do stałych klientów, może on wynosić nawet około 10%.

Co wyróżnia stałych klientów? Przede wszystkim znają Ciebie i Twoją firmę:

– wiążą was trwałe relacje

– znają jakość produktu i są z niej usatysfakcjonowani

– są spokojni o sposób w jaki dostarczasz produkt

– dobrze obsługiwani rekomendują Cię dalszym klientom

Sprzedaż produktu w pierwszej kolejności powinna rozpoczynać się od zbadania realnych potrzeb klienta, a jeśli jej nie ma, należy zaprojektować sposób, dzięki któremu taka potrzeba zostanie wywołana. Warto wykorzystać wówczas marketing perswazyjny. Nowoczesne techniki perswazji powodują, że odbiorcy przekazu reklamowego odczuwają potrzebę posiadania produktu lub usługi, o której nigdy nie pomyśleliby, przed zobaczeniem jej reklamy. Marketing perswazyjny to dobre rozwiązania do wszystkich dziedzin produktów, ponieważ opiera się o budowanie wizji chęci, a nawet konieczności posiadania danego przedmiotu.

Pamiętajmy, że marketing to również statystyka i analiza naszych działań. Są one bardzo istotne, ponieważ mając pełną świadomość skuteczności marketingu, mamy dokładne informacje, które działania przynoszą wymierne efekty, a które nie. Warto przeprowadzić taką analizę, po to, aby w przyszłości koncentrować się na tych najbardziej opłacalnych działaniach marketingowych.

Related News

Picodi zbadało, jak kupują w sieci mieszkańcy dziesięciu największych polskich miast
Katarzyna Ramus: z Wirtualnej Polski do AdNext
Czy samorządy potrzebują skutecznych kampanii i strategii? W Rzeszowie odbędzie się VII Kongres Innowacyjnego Marketingu w Samorządach

About Author

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *