Friday, Sep. 22, 2017

Handel wydaje coraz więcej na promocję. Analiza domu mediowego Codemedia.

Napisane przez:

|

30 sierpnia 2017

|

Opublikowane w:

Handel wydaje coraz więcej na promocję. Analiza domu mediowego Codemedia.

 

Wydatki mediowe sektora handel (bez e-commerce) w pierwszej połowie 2017 roku wyniosły 492,7 mln zł, o 8% więcej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku i 33% więcej niż dwa lata temu. Najwięcej zainwestowały w promocję super- i hipermarkety – 327,4 mln zł – pokazuje analiza domu mediowego Codemedia. Na czele największych reklamodawców sektora utrzymał się Lidl. W porównaniu rok do roku z podium spadło Jeronimo Martins Polska, które wyprzedził Terg, właściciel sieci marketów Media Expert. W TOP 3 uplasowało się także Metro Group (do którego należą: MAKRO Cash & Carry, Real, Media Markt i Saturn).

Kategorie

W podziale na kategorie największym reklamodawcą są super- i hipermarkety, których wydatki mediowe w pierwszych dwóch kwartałach 2017 roku stanowiły 66% inwestycji w promocję całego sektora handel. W porównaniu do pierwszej połowy 2016 roku jest to spadek o 4 punkty procentowe. Warto jednak zauważyć, że super- i hipermarkety wydały na reklamę w tym roku o ponad 7,4 mln zł więcej. Na drugim miejscu znajdują się sklepy i hurtownie, które na promocję w pierwszej połowie 2017 roku przeznaczyły budżet w wysokości 139,1 mln zł. Ich udział w wydatkach całego sektora wyniósł 28%, o 4 punkty procentowe więcej niż przed rokiem. Wpłynął na to wzrost inwestycji w promocję tej kategorii o ponad 27,6 mln zł.

Wśród super- i hipermarketów najwięcej wydają na reklamę markety wielobranżowe i dyskonty o małej powierzchni (ich udział w kategorii to 40%) i markety RTV, AGD (28% udziału).

Reklamodawcy

Zdecydowanym liderem wśród reklamodawców z sektora handel jest Lidl. Jego wydatki na reklamę wyniosły w pierwszych dwóch kwartałach 2017 roku 65,7 mln zł, o 5% więcej niż w analogicznym okresie w 2016 roku. Na drugim miejscu uplasowało się Metro Group, które przeznaczyło na promocję prawie 36 mln zł, a na trzecim Terg z inwestycjami na poziomie 31,9 mln zł. Obaj reklamodawcy także wydali w porównaniu rok do roku więcej na promocję – odpowiednio o 9% i 14%. Tuż za podium znalazł się właściciel marki Biedronka – Jeronimo Martins Polska, który na wydatki mediowe przeznaczył w pierwszej połowie tego roku 29,5 mln zł, o 9% mniej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku.

Z sondażu przeprowadzonego przez agencję badawczą Maison&Partners na zlecenie ISBnews wynika, że Polacy bardzo chętnie robią zakupy w marketach wielobranżowych i dyskontach. Wśród nich na pierwszym miejscu plasuje się Biedronka – jest ulubionym sklepem aż 62% badanych. W dalszej kolejności wybierany jest Lidl. Obie marki mierzą się w walce o tego samego konsumenta, dlatego nie powinien nas dziwić wzrost wydatków reklamowych Lidla, który próbuje wyprzedzić swojego rywala – mówi Anna Lipińska, Group Account Director, Codemedia.

W TOP 10 reklamodawców sektora handel znalazły się także: Euro-Net Warszawa, Tesco Polska, Ikea Polska, Kaufland Polska Markety, Carrefour Polska, Leroy Merlin Polska. W porównaniu do poprzedniego roku z zestawienia TOP 10 wypadł Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska.

Inwestycje w promocję TOP 10 reklamodawców stanowiły w pierwszej połowie 2017 roku 54% wydatków mediowych całego sektora handel.

Media

W podziale na media reklamodawcy z sektora handel przeznaczyli w pierwszej połowie 2017 roku najwięcej na promocję w telewizji – inwestycje osiągnęły poziom ponad 180 mln zł i stanowiły 37% wszystkich wydatków branży. Na drugim miejscu uplasowało się radio – 30% udziału. A na kolejnych: internet (12%), outdoor (8%), magazyny (7%), gazety (4%) i kina (2%).

W porównaniu do pierwszego półrocza 2016 roku w pierwszej połowie tego roku zmniejszył się udział telewizji w media miksie wydatków mediowych sektora handel – o 3 punkty procentowe – oraz outdooru i gazet – o niecały 1 punkt procentowy. Wzrosło natomiast zainteresowanie reklamodawców z sektora handel promocją w internecie – udział internetu w torcie mediowym wzrósł o 3 punkty procentowe.

Lider sektora – Lidl – wydał na promocję w telewizji ponad połowę swojego budżetu mediowego. Jeronimo Martins Polska, do którego należy sieć sklepów Biedronka, także zdecydowanie postawiło w pierwszej połowie tego roku na to właśnie medium. Telewizja pozwala im efektywnie docierać do konsumentów ze swoimi ofertami, zwłaszcza z informacjami o aktualnych promocjach, które szczególnie przyciągają uwagę Polaków – mówi Anna Lipińska, Group Account Director, Codemedia.

Wśród najchętniej wybieranych mediów znalazły się: Polsat, RMF FM, TVN, ZET, TVP 2, TVP 1, Onet.pl, PR 3, WP.pl, TV 4.

————-

Codemedia jest innowacyjnym domem mediowym koncentrującym się przede wszystkim na elektronicznych mediach – telewizji, internecie, mediach mobilnych, a także innych kanałach tradycyjnych. Codemedia posiada wieloletnie doświadczenie w kompleksowym planowaniu kampanii telewizyjnych i onlineowych, czego efektem jest wypracowanie modeli i narzędzi maksymalizujących synergię tych kanałów.

Swoją pozycję rynkową dom mediowy buduje dzięki unikatowemu połączeniu kompetencji w zakresie mediów, outsourcingu sprzedaży i marketingu, silnego skorelowania zakupu i strategicznego planowania mediów z celami sprzedażowymi klientów.  Klienci cenią efektywność oraz wysoką jakość prowadzonych działań. Codemedia współpracuje z klientami z różnych branż i skutecznie wspiera ich sprzedaż, a w dotychczasowym portfolio domu mediowego znajdują się takie firmy jak: Tesco, Polkomtel, Indykpol, 3M, Idea Bank, BIZ Bank, Robert Bosch, Olewnik, Monster Polska, Ebay, Angelini Pharma, Praktiker, Skandia i inni.

Więcej informacji: codemedia.pl

Kontakt dla mediów:

Martyna Danielewicz
Triple PR
ul. Wilcza 25 lok. 6
tel. 22 216 54 20;
722 100 505
martyna.danielewicz@triplepr.pl

Related News

Picodi zbadało, jak kupują w sieci mieszkańcy dziesięciu największych polskich miast
Katarzyna Ramus: z Wirtualnej Polski do AdNext
Czy samorządy potrzebują skutecznych kampanii i strategii? W Rzeszowie odbędzie się VII Kongres Innowacyjnego Marketingu w Samorządach

About Author

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *