Tuesday, Sep. 19, 2017

Rosną wydatki e-commerce na reklamę, Bon Prix na czele – Analiza domu mediowego Codemedia

Napisane przez:

|

11 sierpnia 2017

|

Opublikowane w:

Rosną wydatki e-commerce na reklamę, Bon Prix na czele – Analiza domu mediowego Codemedia

 

Wydatki mediowe branży e-commerce wyniosły w pierwszej połowie 2017 roku ponad 100,3 mln zł,  o 8% więcej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku – wynika z analizy domu mediowego Codemedia. Dotychczasowego lidera – Grupę Allegro – zastąpił sklep internetowy Bon Prix, który zwiększył wydatki na reklamę aż o 67% w porównaniu rok do roku. Na podium uplasował się także Naspers Classifieds – właściciel takich serwisów jak OLX.pl, otodom.pl i otomoto.pl. Reklamodawcy z sektora e-commerce w okresie od stycznia do czerwca 2017 roku najwięcej przeznaczyli na promocję w Internecie  – ponad 65,8 mln zł.

Kategorie

Najwięcej na promocję w sektorze e-commerce przeznaczają reklamodawcy z kategorii sklepy internetowe, w pierwszej połowie 2017 roku ich udział wyniósł 73%. Kolejne miejsca zajmują: serwisy ogłoszeniowe (10%), aukcje i narzędzia aukcyjne (6%), porównywarki cen (5%) i pasaże handlowe (5%).

W porównaniu do pierwszej połowy 2016 roku, w analizowanym okresie sklepy internetowe zanotowały wzrost wydatków na reklamę o 17%, więcej – o 73% – przeznaczyły na promocję także pasaże handlowe. Spadły natomiast inwestycje w reklamę serwisów ogłoszeniowych, aukcji i narzędzi aukcyjnych i porównywarek cen, odpowiednio o 4%, 32% i 37%.

W rezultacie, w tym roku zwiększył się udział w wydatkach sklepów internetowych – o 6 punktów procentowych i pasaży handlowych – o 2 punkty procentowe. Spadek zanotowały natomiast serwisy ogłoszeniowe (o 1 punkt procentowy), aukcje i narzędzia aukcyjne (o 4 punkty procentowe) i porównywarki cen (o 3 punkty procentowe).

Reklamodawcy

W czołówce ecommerców, które w pierwszej połowie 2017 roku wydały najwięcej na promocję znalazły się głównie sklepy internetowe, w TOP 10 uplasowało się ich aż siedem. Liderem sektora pod względem wydatków mediowych jest Bon Prix, który tylko w pierwszej połowie tego roku zainwestował w promocję 7,2 mln zł. Tuż za nim znalazły się Naspers Classifieds (przedstawiciel kategorii serwisy ogłoszeniowe) z wydatkami na poziomie 6 mln zł oraz Grupa Allegro (zaliczana do kategorii aukcje i narzędzia aukcyjne), która zainwestowała ponad 5 mln zł. Obaj reklamodawcy zmniejszyli wydatki mediowe w porównaniu do analogicznego okresu w 2016 roku, odpowiednio o 4% i 64%.

Wydatki sektora e-commerce z roku na rok rozkładają się na coraz więcej reklamodawców. W pierwszej połowie tego roku TOP 10 największych ecommerców odpowiadało za 43% wszystkich inwestycji sektora w promocję. W poprzednim roku odsetek ten wyniósł 60%, a dwa lata wcześniej aż 68%. Wiąże się to z rozwojem branży e-commerce oraz tym, że coraz chętniej robimy zakupy w sieci i reklamodawcy chcą skłonić nas do skorzystania z właśnie ich oferty – mówi Anna Lipińska, Group Account Director z domu mediowego Codemedia.

Wśród dziesięciu największych reklamodawców znaleźli się także: Eobuwie.pl, Zalando, Tchibo, Grupa Okazje (właściciel m.in. porównywarki cen Okazje.info), Allani, Wearco (do którego należy e-sklep Answear.com), TM Tomasz Filipiak (właściciel m.in. sklepu internetowego Militaria.pl).

Jak pokazuje raport „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” Polacy bardzo chętnie kupują w Internecie odzież oraz akcesoria i dodatki. To właśnie na ich promocję reklamodawcy z branży e-commerce wydali w pierwszej połowie 2017 roku najwięcej – ponad 35,1 mln zł, co stanowi 48% inwestycji w reklamę całej kategorii sklepy internetowe.

Media

Najczęściej wybieranym medium przez reklamodawców z branży e-commerce w okresie od stycznia do czerwca 2017 roku był Internet – 66%, który zwiększył swój udział w media miksie o 6 punktów procentowych. Na drugim miejscu uplasowała się telewizja (12%), a na trzecim magazyny (9%). Oba zmniejszyły swoje udziały w media miksie, odpowiednio o 8 i 3 punkty procentowe w porównaniu rok do roku. Kolejne pozycje zajęły: radio (5%), outdoor (5%), gazety (2%) i kina (1%).

Dla ecommerców Internet jest naturalnym środowiskiem reklamowym, to jego użytkownicy są klientami e-sklepów. Lider sektora – Bon Prix – zdecydowanie postawił w pierwszej połowie tego roku na promocję w Internecie. Przeznaczył na nią prawie cały budżet mediowy – 96%. Pozostałe 4% zainwestował w reklamę radiową. Plasujący się za nim Naspers Classifieds także skoncentrował się na Internecie – na promocję w nim przeznaczył 78% wydatków – mówi Anna Lipińska, Group Account Director z domu mediowego Codemedia.

W TOP 10 najchętniej wybieranych mediów przez reklamodawców z branży e-commerce w pierwszej połowie 2017 roku znalazły się: Onet.pl, WP.pl, Interia.pl, OLX.pl, Polsat, Plejada.pl, TVN, Fakt.pl, Demotywatory.pl, Pudelek.pl.

Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie unettowionych danych Kantar Media.

Codemedia jest innowacyjnym domem mediowym koncentrującym się przede wszystkim na elektronicznych mediach – telewizji, internecie, mediach mobilnych, a także innych kanałach tradycyjnych. Firma specjalizuje się we wsparciu sprzedaży przy pomocy kanałów mediowych. Codemedia posiada wieloletnie doświadczenie w kompleksowym planowaniu kampanii telewizyjnych i onlineowych, czego efektem jest wypracowanie modeli i narzędzi maksymalizujących synergię tych kanałów.

Swoją pozycję rynkową dom mediowy buduje dzięki unikatowemu połączeniu kompetencji w zakresie mediów, outsourcingu sprzedaży i marketingu, silnego skorelowania zakupu i strategicznego planowania mediów z celami sprzedażowymi klientów.  Klienci cenią efektywność oraz wysoką jakość prowadzonych działań. Codemedia współpracuje z klientami z różnych branż i skutecznie wspiera ich sprzedaż, a w dotychczasowym portfolio domu mediowego znajdują się takie firmy jak: Tesco, Polkomtel, Indykpol, 3M, Idea Bank, BIZ Bank, Robert Bosch, Olewnik, Monster Polska, Ebay, Angelini Pharma, Praktiker, Skandia i inni.

Więcej informacji: codemedia.pl

Zapraszamy także do śledzenia codziennych newsów na: facebook.com/codemediapl oraz twitter.com/codemediasa, gdzie prezentujemy między innymi dzienne zestawienia oglądalności kanałów telewizyjnych.
 

Kontakt dla mediów:

Martyna Danielewicz
Triple PR
ul. Wilcza 25 lok. 6
tel. 22 216 54 20;
722 100 505
martyna.danielewicz@triplepr.pl

 

Related News

Picodi zbadało, jak kupują w sieci mieszkańcy dziesięciu największych polskich miast
Katarzyna Ramus: z Wirtualnej Polski do AdNext
Czy samorządy potrzebują skutecznych kampanii i strategii? W Rzeszowie odbędzie się VII Kongres Innowacyjnego Marketingu w Samorządach

About Author

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *