Friday, Nov. 17, 2017

Wpływ zmian prawnych na kondycję sektora MŚP

Napisane przez:

|

27 czerwca 2017

|

Opublikowane w:

Wpływ zmian prawnych na kondycję sektora MŚP

 

Bieżący rok niesie ze sobą szereg zmian i nowelizacji przepisów prawnych, które wpływają na koniunkturę gospodarczą, a co za tym idzie na sektor małych i średnich przedsiębiorstw. 13. fala badania Bibby MSP Index wskazała nieznaczną poprawę nastrojów wśród przedsiębiorców. Aktualnie ponad jedna czwarta badanych uważa, że klimat ekonomiczny w Polsce w ostatnim półroczu był sprzyjający, co stanowi wzrost o 3,1 pkt. proc. w porównaniu z poprzednią falą badania z października 2016 r.

Respondenci liczą także na ustabilizowanie się klimatu ekonomicznego dla biznesu – 27,6% badanych liczy, że klimat ten nie zmieni się w następnych 6 miesiącach (wzrost o 5,3 pkt proc.). Jednocześnie 40,2% respondentów jest zdania, że ogólny klimat ekonomiczny w Polsce w następnych 6 miesiącach ulegnie pogorszeniu (spadek o 1,9 pkt proc. w stosunku do poprzedniej fali).

Ustawa przeciw praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu

Istotną zmianą w prawie, która dotknie przedsiębiorców, są nowe przepisy w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML) oraz finansowaniu terroryzmu (CTF), które miały zostać implementowane do 26 czerwca 2017 r. Nowa regulacja zwiększa obowiązki sprawozdawcze właścicieli firm, do tej pory obrót gotówkowy firm mógł wynosić 15 tys. euro, po wprowadzeniu nowelizacji ustawy transakcje gotówkowe, które przeprowadzą lub przyjmą przedsiębiorcy nie będą mogły przekroczyć 10 tys. euro. Zmiany w prawie nie będą obowiązywały domów aukcyjnych, antykwariatów, firm faktoringowych, działalność w zakresie obrotu metalami lub kamieniami oraz sprzedaży komisowej – komentuje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services, firma specjalizująca się w faktoringu – usłudze finansowej, która poprawia płynność finansową przedsiębiorstw.

Rynek kryptowalut do tej pory nie budził dużego zainteresowania władzy, jednak obserwacje działań przestępców pokazują, że coraz częściej używają wirtualnej waluty (bitcoin). Wprowadzone zmiany nie tylko zmniejszą poziom finansowania terroryzmu ale wpłyną również na zmniejszenie szarej strefy.

KPiR – Księga Przychodów i Rozchodów

W bieżącym roku zmienią się ustawy dotyczące rachunkowości. Nowe rozporządzenie przewiduje podniesienie limitu przychodów, do którego płatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych mogą prowadzić podatkowe księgi przychodów i rozchodów z 1 200 000 EUR obecnie do 2 000 000 EUR. Z prowadzenia KPiR mogą w szczególnych okolicznościach zostać zwolnieni przedsiębiorcy, których stan zdrowia oraz wiek utrudnia bieżące prowadzenie ewidencji księgowej. Aby skorzystać ze zwolnienia z prowadzenia ewidencji podatnik jest zobowiązany złożyć pisemny wniosek w Urzędzie Skarbowym, nie później niż 30 dni przed rozpoczęciem miesiąca, od którego miałoby obowiązywać zwolnienie. Jeżeli podatnik dopiero zakłada działalność wniosek o zwolnienie z prowadzenia księgi należy złożyć w ciągu 14 dni od rozpoczęcia wykonywania działalności lub powstania obowiązku prowadzenia KPiR.

Kolejną ustawą, która wpłynie na kondycję sektora MŚP jest wchodzący w życie na początku września projekt nowelizacji ordynacji podatkowej. Głównym celem zmian, które wejdą w życie w najbliższym czasie jest ograniczenie oszustw i nadużyć przy podatku dochodowym oraz tym od towarów i usług. Prawdopodobnie zostanie wprowadzony obowiązek przekazywania dobowych wyciągów bankowych przedsiębiorstwa do Krajowej Administracji Skarbowej. Dzięki tym działaniom urząd będzie miał możliwość interwencji przy zauważeniu oszustw lub nadużyć podatkowych, które również mogą mieć realny wpływ na zmniejszenie szarej strefy.

Zmiany w prawie pracy

W nawiązaniu do zmian w prawie pracy, co ósmy przedsiębiorca z sektora MŚP odczuł negatywne skutki wprowadzenia wyższej stawki płacy minimalnej, a prawie połowa firm zetknęła się z wyższymi kosztami usług świadczonych przez zewnętrzne podmioty – pokazuje 13. fala badania Bibby MSP Index.

Wprowadzenie minimalnej stawki godzinowej w wysokości 13 zł i tym samym podwyższenie stawki minimalnej płacy nadwyrężyło budżet firm z sektora MŚP. Istotną zmianą w prawie pracy jest również obowiązek prowadzenia rejestru godzin wykonywania zlecenia lub świadczenia usług. Konsekwencje nieprowadzenia regularnego zestawienia mogą kosztować firmę od 1 tys. do 13 tys. – dodaje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services.

Bibby MSP Index to cykliczne badanie sprawdzające aktualną ocenę sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
z sektora MSP. 13. fala została zrealizowana w marcu 2017 r. na grupie 450 respondentów. Respondentami były osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji finansowych głównie prezesi, członkowie zarządów, dyrektorzy finansowi oraz główni księgowi w firmach zatrudniających od 9 do 249 pracowników. Wskaźnik Bibby MSP Index obrazuje kondycję firm z sektora MSP na podstawie wnikliwej analizy danych dotyczących zatrudnienia, sprzedaży, inwestycji, płynności finansowej oraz zadłużenia przedsiębiorstw. Badanie zostało przeprowadzone na grupie małych i średnich przedsiębiorstw z 6 branż: budownictwo, przemysł, handel, usługi, transport
i pozostałe.

Bibby Financial Services Sp. z o.o. należy do finansowej części, istniejącej od 1807 roku, brytyjskiej firmy Bibby Line Group Ltd. w ramach której działają trzy grupy podmiotów oferujące następujące rodzaje usług: transport morski – Bibby Line Ltd., usługi logistyczne – Bibby Distribution Ltd., usługi finansowe – Bibby Financial Services. Firma posiada biura w Wielkiej Brytanii, Polsce, Francji, Irlandii, Niemczech, Czechach, Słowacji, USA, Kanadzie, Malezji, Singapurze i Hong Kongu. W Polsce jest obecna od 2002 roku i posiada oddziały w Warszawie, Poznaniu i Katowicach, ale swoim zasięgiem obejmuje cały kraj. Bibby jest członkiem Polskiego Związku Faktorów oraz największego międzynarodowego zrzeszenia faktorów Factors Chain International. www.bibbyfinancialservices.pl

Kontakt dla mediów:
Martyna Danielewicz, Triple PR
Tel. 22 216 54 20, 601 542 502
e-mail: martyna.danielewicz@triplepr.pl

Adrianna Dzienis, Triple PR
Tel. 722 100 505
e-mail: adrianna.dzienis@triplepr.pl

Related News

Bądź sobą także w biznesie! – XI Konferencja Sieci Przedsiębiorczych Kobiet
Boże Narodzenie w oczach Polaków, Czechów i Słowaków
Bądź naturalny. Nowy trend w komunikacji!

About Author

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *