Friday, Nov. 17, 2017

5 zasad aranżacji przestrzeni handlowej

Napisane przez:

|

9 maja 2017

|

Opublikowane w:

5 zasad aranżacji przestrzeni handlowej
Prowadzisz sklep i zastanawiasz się, jak go urządzić, by maksymalnie zwiększyć swoje zyski?  A może jesteś klientem, który chce bardziej świadomie przemierzać przez galerię handlową w poszukiwaniu tego, co naprawdę chcesz znaleźć? Sprawdź, jakimi zasadami rządzi się nowoczesna aranżacja przestrzeni handlowej.

By sklep przynosił zyski, nic nie może w nim być dziełem przypadku. Począwszy od sprzedawanych produktów, poprzez jakość obsługi, markę, aż na właściwym zagospodarowaniu przestrzeni handlowej kończąc. Oto 5 najważniejszych reguł, którymi kierują się sklepy osiągające sukces.

  1. Sposób aranżacji zależy od branży sklepu

Inteligentnie zaaranżowany sklep już na pierwszy rzut oka ujawni swoją branżę. A, jak doskonale wiemy, te pierwsze ułamki sekund są bardzo ważne w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Dlatego właśnie sposób aranżacji dostosowany jest zazwyczaj do specyfiki branży w pierwszej kolejności, a w drugiej – do wartości marki. O co chodzi? O charakter i sposób rozmieszczenia produktów.

Na przykład w sklepie z elektroniką znajdziemy raczej wiele standów, które prezentują włączone laptopy, tablety czy rozpakowane kuchenki mikrofalowe, ekspresy do kawy etc., niż regałów, na których będą one ściśle upchane. W sklepie ekskluzywnej marki kosmetycznej na środku najczęściej ustawione będą stoiska z testerami oraz krzesła, na których pracownice wykonają makijaż, a w sklepie spożywczym trafimy np. na dość ciasno rozstawione reguły z szerokim wyborem produktów różnych marek. Jeden rzut oka na aranżację i klient musi wiedzieć, czego spodziewać się w środku!

  1. Oświetlenie, oświetlenie i jeszcze raz oświetlenie

To, jak oceniamy produkty, które czekają na półkach sklepowych zależy od sposobu ekspozycji. Nie odkrywamy tym stwierdzeniem Ameryki, prawda? Ale właściwe ułożenie produktów na półce czy regale może nie wystarczyć. Istotna jest również gra świateł. W aptece lub sklepie z kosmetykami pielęgnacyjnym możemy liczyć na mocne, białe światło, które nie pozwoli umknąć żadnemu detalowi, w butiku odzieżowym zaś – na co najmniej kilka podświetleń akcentujących najciekawsze produkty, a w cukierni – na podświetlone witryny, w których ciasta i inne słodkości prezentują się jeszcze bardziej apetycznie.

  1. Wyróżnij się albo zgiń

Co sprawia, że klient w ogóle chce wejść do jednego sklepu, a inny omija szerokim łukiem? Marka, ceny, specyfika produktów… tak, to wszystko ma znacznie. Ale kupujemy wzrokiem. Właśnie dlatego trzeba zadbać, by go przyciągnąć – skusić atrakcyjną witryną, innowacyjnymi, multimedialnymi standami, designerskimi półkami, regałami czy meblami – to wszystko zbuduje wizerunek marki i pozytywne nastawienie do niej. Sprawdzą się np. indywidualnie przygotowane aranżacje i witryny sklepowe firmy Canvas – eksperta od nowoczesnej aranżacji przestrzeni handlowej.

Interior of modern clothing store

  1. Pokieruj swojego klienta tak jak chcesz

W sklepie, który odnosi sukces układ towarów bynajmniej nie jest przypadkowy. Na pewno słyszałeś o zasadzie, która mówi: by klient w markecie dotarł do masła i mleka, musi przemierzyć na swojej drodze co najmniej kilka stoisk promocyjnych, regałów z kosmetykami i innych kuszących miejsc. Ta zasada działa i dzisiaj (choć w nieco zmienionej formie), ale nawet jeśli właściciel sklepu nie chce decydować się na uciekanie się do ekstremalnych rozwiązań, można umiejętnie zasugerować najciekawsze oferty. Stojący na środku sklepu podświetlony stand z konkretnym produktem? Kosze z promocjami już przy wejściu? A może wyraźnie oznaczone wieszaki z wyprzedażami usytuowane na szarym końcu? Wszystko zależy od przyjętej koncepcji marketingowej.

  1. Porządek jest pożądany

Porozrzucane w kilku miejscach produkty należące do tej samej kategorii, zbytni „ścisk” na wieszakach w butiku odzieżowym, kilka podobnych promocji bijących po oczach w tym samym czasie… to tylko kilka przykładów działań, które w głowie klienta mogą wywołać zamieszanie. Należy ich bezwzględnie unikać i skoncentrować się na jasnej i przejrzystej aranżacji przestrzeni. Takiej, w której znalezienie drogi do celu będzie dla klienta proste.

Porządek, aranżacja związana z systemem identyfikacji marki, dostosowanie układu do specyfiki branży i umiejętne przyciąganie wzroku klientów – oto klucz do udanej organizacji przestrzeni handlowej.

Related News

Bądź sobą także w biznesie! – XI Konferencja Sieci Przedsiębiorczych Kobiet
Boże Narodzenie w oczach Polaków, Czechów i Słowaków
Bądź naturalny. Nowy trend w komunikacji!

About Author

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *